Meedias 2016.a.

Saksa püüdlikkus ühineb ooperis slaavi vabadusega /26.07 Meie Maa

“Kätte on jõudnud suve kõige ilusam aeg,” avas Jüri Leiten eile hommikul Saaremaa ooperipäevad. “Ooper on valmis, joogid külmas ning intensiivne nädal sündimas.

 Ootame festivalile väga suurt hulka inimesi ja loomulikult ka külalisteatrit Poola Wroclawi ooperiteatrist, kes annab siinse esietenduse homme.”
Istekohtade paigutusel on mõeldud ruumikusele ja ooperikülastajate mugavusele. “Saalis on 1950 kohta ning etteruttavalt võib öelda, et eriti paljud neist tühjaks ei jää,” lubas Leiten.

Sõna sai ka Kuressaare linnapea Madis Kallas, kes tõdes, et festivali õnnestumiseks peavad kõik osapooled nägema palju vaeva. “Uuendusi on vaja läbi viia pidevalt. Mul on hea meel näha, et sellesse on panustanud nii Eesti Kontsert, Saaremaa Muuseum kui ka Kuressaare linn,” sõnas Kallas.

Pika ajalooga ooperiteater

Järgmisena tutvustas festivali kunstiline juht Arne Mikk Wroclawi ooperiteatri ajalugu. Nimelt alustas linnas juba 1725. aastal tegevust Itaalia ooperitrupp ning 1841. aastaks valmis ka ooperiteater, mis on kasutusel tänaseni.

Aastani 1945 kandsid linn ja teater saksapäraselt nime Breslau. Sellest lähtuvalt toob Mikk välja, et Poola ooperis ühineb saksa püüdlikkus slaavlaste vabadusega: niisugune põimumine kajastub solistide ja etenduse olemuses, mis on ühelt poolt väga täpne ning teisalt huvitava repertuaariga.

Wroclawi ooperiteatrit on 20 aastat juhtinud dirigent Ewa Michnik, kellele Saaremaa ooperipäevad luigelauluks jäävad: pärast siinseid kontserte lahkub naine ametist, sest “nüüd tahaks natuke elada ka”.

On märkimisväärne välja tuua, et Euroopa esimese naisdirigendina on ta publiku ette toonud Wagneri “Nibelungide sõrmuse” kõik neli ooperit ning selle eest pälvinud ka arvukalt preemiaid ja tunnustusi. Aktiivsus, mida proua Michnik etendustesse süstib, on Arne Miku sõnul uskumatu.

Palju enneolematut

Tähelepanuväärne on ka fakt, et kõik Wroclawi ooperiteatri mängitavad etendused kõlavad Saaremaal esmakordselt. Bizet' “Pärlipüüdjaid” pole enne esitatud ka kogu Eesti lavadel ning Verdi “Othello” on saarlaste ees üle 20 aasta. Seega võib olla kindel, et tänavuste ooperipäevade repertuaar ei korda ühtegi varasemat.

Ann Katarina Meri

Omanäoline on ka tänavune ooperigala, kus Wroclawi teater mängib publikule katkendeid erinevatest ooperitest, näiteks “Hoffmanni lood” ja “Talupoja Au”. Ka esitavad Poola koor ja solistid “Polonaise'i” Mussorgski ooperist “Boriss Godunov” ning ehedust lisab fakt, et üht peategelast, Marina Mniszec-hi võib seekord näha ehtsa poolatari ettekandes. Kaasa teevad ka sopran Johanna Rusanen ja tenor Jyrki Anttila Soomest.

Lisaks oodatakse ooperipäevadele delegatsioone Saksamaalt, Hiinast ja Ameerika Ühendriikidest.

Järgmisel aastal aset leidva saksa ooperi toimumiseks allkirjastasid lepingu Jüri Leiten ning Krefeld-Mönchengladbachi ooperiteatri eestlasest muusikajuht Mihkel Kütson.

Sellest hetkest algas ka soodsate piletite müük 2017. aasta suveks ning Leiteni sõnul on varasemad aastad näidanud, et varajases eelmüügis ostetakse piletite koguarvust ligi veerand.