Meedias 2016.a.

Luigeluulinn lendab unelmate kõrgusel/22.07 Postimees

UUS EESTI OOPER. Sobib ka neile, kes end muidu ooperiteatris koduselt ei tunne

 Saaremaa ooperipäevadel toimub esmaspäeval Kuressaare lossi ooperimajas Ülo Kriguli kammerooperi «Luigeluulinn» maailmaesiettekanne. Peaosades on Iiris Vesik, Helen Lepalaan ja Marius Peterson. Kuigi asjaosalised ise on ooperi edasise lavasaatuse suhtes lootusrikkad, on praeguse seisuga vähemalt selle aastanumbri sees võimalik Eesti algupärandist osa saada vaid saarele sõites. Edasine sõltub läbirääkimiste tulemustest eri välisfestivalidega, millest korraldaja Eesti Kontsert praegu veel kõva häälega ei räägi.

Ooperi alus on Kristiina Ehini ingliskeelne lühijutt «Swan Bone City», mille on eesti keelde tõlkinud Ilmar Lehtpere. Kõigepealt kirjutas Krigul 2012. aastal Eesti Muusika Päevadeks vokaal- ja orkestriteose «Luigeluulinn», mida kutsus esitama Vesiku. Praeguseks on valminud suurejooneline audiovisuaalne kammerooper. Ooperilavastaja debüüdi teeb filmirežissöörina tuntud Marianne Kõrver.

«Prooviperiood on möödunud intensiivselt, lühikese aja jooksul oleme sünkroniseerinud kõik eri taustadega ja eri maailmadest pärit solistid ja artistid ning toonud ühiste jõupingutustega lavale ühe omanäolise armastusloo. Iiris Vesik, Marius Peterson ja Helen Lepalaan – igaüks neist on terviku loomisele kaasa aidanud ja panustanud lavastusse oma kõige tugevamate külgedega – popstaar artistlikkusega, draamanäitleja veenvusega ja ooperilaulja lavalise graatsiaga,» rääkis Kõrver.

Minimalistlik visuaalne maailm

«Koos kunstilise meeskonnaga (Kristjan Suits, Oliver Kulpsoo, Emer Värk ja Triinu Pungits) oleme üritanud peategelaste ümber luua visuaalset maailma, kus nende eriilmelised karakterid kohtuksid ning mis oleks piisavalt minimalistlik, et Kriguli lummavat muusikat mitte üle trumbata.»

Lavastaja sõnul püüab ooper «Luigeluulinn» taas võimatut – sulatada kullaks tunnetuse üleelusuurust, elu ajalikku paratamatust ja unelmaid. «Visuaalselt täpsete, minimalistlike kujundite ja misanstseenidega komponeeritud muusikaline tervik on mõeldud lohutama õnnetuid ja õnnelikke, kes on valinud kire, ohvri ja pühendumise tee. Ma usun paradoksi, et on olemas teatavat laadi religioosne temperament, mis saab väljenduda ainult avaliku kannatusloo kaudu. Lunastus, mille poole tuleb hüüda üle terve linna,» rääkis Kõrver.

«Luigeluulinn» räägib Arhitektist, kes armastab naist. Naine aga kardab omaenese armastuse suurust ega julge Arhitekti armastusele vastata. Ta püstitab mehele võimatuna näiva ülesande – ehitada linn, mis suudaks lennata unelmate kõrgusel.

Otsingute ja katsetuste, palvete ja ilmutuste kaudu avastab Arhitekt senitundmata salapärase materjali, luigeluu, millest ehitatud linnas loodab ta lõpuks kohtuda oma armastatuga. Samal ajal jõuab ta tõdemuseni, et linna tänavad tuleb tal oma isiklike sulgedega ehtida, seinad südametegevusega soojustada ja tornitippudesse oma silmamunad särama pista.

Lauljatar Iiris Vesik lisab, et lugu on romantika illusoorsusest ja selle illusiooni draamast ning traagikast. Kuidas inimesed jäävad mingi idee lõksu ja seepärast elavad kurvemini, kui nad võiksid. «Sellel lool on mitu tahku, igaüks näeb seda omast küljest. Mind isiklikult on see väga puudutanud, olen proovides nutnud, saanud sügavalt enese sisse vaadata ja see on olnud väga põnev. Ootan suure huviga, kuidas kogu lavastuse visuaalne pool mängima hakkab,» rääkis Vesik proovis.

Helilooja soovis, et tema ooperit ei laulaks ainult klassikalised ooperilauljad, vaid et karaktereid looksid ka näitlejate eri hääletämbrid ja laulumaneerid. «Iirise lapselikult vahetu, kuid samas kohati lõikavalt traagiline laulumaneer annab minu jaoks tema pooltütarlapse, poolluige karakterile vajaliku emotsiooni ja dramaatilisuse,» lisas Kõrver.

Senitehtuist tehniliselt raskeim

Londonis mitu aastat popmuusikat õppinud Vesiku jaoks on teos senitehtuist tehniliselt raskeim. «Algne lühiteos oli tõesti senistest töödest tehniliselt kõige raskem muusika, mida olen pidanud laulma. Oma hääle ulatusega mängimine on muidugi lõbus, aga sellele vastukaaluks oli väga raske haarata lause pealt muutuvat tempot, kesk-fraase ja pikki noote, siin on hästi palju rütmikat, muusika on voolav ja liikuv.»

Lavastaja usub, et «Luigeluulinn» läheb korda nii klassikalise ooperi austajatele kui ka neile, kes end tavaliselt ooperiteatris koduselt ei tunne. «Ülo Kriguli muusika, hingepuudutav lugu ning suurepärased esitajad on kombinatsioon, millest osasaamine on igal juhul rikastav. Vesik lisab, et ooperit mängitakse praeguse seisuga vaid korra. «See on esimene ja viimane kord. Meeletult suur ettevõtmine, kus lisaks solistidele kaastegevad tantsijad, koor ja orkester. See on audovisuaalne muusikaline elamus.»


Ülo Kriguli ooper «Luigeluulinn»
Maailmaesiettekanne 25. juulil 2016 Kuressaare lossi ooperimajas Lavastaja: Marianne Kõrver
Solistid: Iiris Vesik, Helen Lepalaan, Marius Peterson
Eesti Filharmoonia Kammerkoor, Tallinna Kammerorkester
Muusikajuht Risto Joost
www.saaremaaopera.eu

KIRKE ERT