Meedias 2016.a.

Jõhvis esines esimest korda Põhjamaade sümfooniaorkester /28.05.16 Põhjarannik

Ehkki Jõhvi kontserdimaja hooaja lõppkontsert toimus juba 30. aprillil, said Jõhvi kandi muusikasõbrad 19. mail veel võimsama kingituse Põhjamaade sümfooniaorkestri (PSO) esinemise näol, kui Anu Tali selle oma 18aastase projektiga esimest korda ses muusikamajas üles astus.

 Pärast kontserti mainis dirigent Anu Tali Põhjarannikule, et adus tavapärasest veidi erineva publiku võnget.

Eriline pühendumus

"Kõikjal on publik erisugune ja oma publik tuleb igas kohas välja teenida. Ei saa eeldada, et tuled ja inimesed on vaimustusest ripakil. Kuigi publik oli natuke teistmoodi ja võib-olla me pole siin tuntud, vaatasin, et saalis oli palju noori. Võib-olla uus tutvus on olulisemgi kui suurtes Mekades mängida. Me kõik oskasime seda hinnata," ütles Tali.

Dirigendi sõnul meeldis tema orkestri liikmetele väga kontserdimaja akustika - paljud ütlesid, et väga mõnus ja mugav oli mängida. Kusjuures enamik instrumentaliste mängis Jõhvis esimest korda - koosseisus on küll ka mõni
ERSO liige. Tali rääkis, et tutvustas välismaalastest orkestriliikmetele Ida-Virumaa spetsiifikat.

Kontsert "18 - erilisena sündinud" kõlas enne Jõhvit Tartu Pauluse kirikus ja pärast Estonias. Mille järgi valiti esinemispaigad?

"Tulebki harjumuspärasest mugavustsoonist välja minna. Ma ütlen alati, et pjedestaalid tuleb aeg-ajalt vabaks kuulutada ning uuesti vaadata, kus on need head mängimise kohad, kus on need kõige paremad publikud ja missugused on need kõige paremad muusikud. Ei saa kogu aeg nii talitada, et kõik on ühed ja samad ning "siin me teeme" - võib veidi loomingulisemalt suhtuda ka muusika- ja kontserdipraktikasse," ütles Tali.

Dirigent lisas, et inimestel võiks olla rohkem enesevaatlushetki. "Jõhvis peakski olema väga vilgas kontserdielu, kui on selline kontserdimaja.
Normaalne oleks, kui kohalikud aduksid: meil on selline kontserdimaja ja me käimegi kaks-kolm korda nädalas seal muusikat nautimas," leidis ta.

Põhjamaade sümfoonikute pakutud kava oli väga positiivne: kõlasid Johannes Brahmsi "Akadeemiline avamäng", Antonin Dvoraki "Tšellokontsert h-moll op 104", kus soleeris Adolfo Gutierrez Arenas Hispaaniast, ja Robert Schumanni sümfoonia nr 1 "Kevad".

Helge ja kerge

"Mõtlesime, et on liiga palju negatiivset ja muretsemist. Ja Schumanni sümfoonia "Kevad" ongi positiivne ja aegajalt peaaegu ulakas - seda tahakski Eesti ellu, et poleks kogu aeg sellist vastupanu osutamist ja kriitikat; ärapanemisest on palju räägitud. Lahkust tahaks. Need, kes peaksid praegu kodus õppima, said väikest viisi kuulata "Gaudeamus igituri" (mis on Johannes Brahmsi "Akadeemilise avamängu" sisse põimitud -T.K.).

Äärealadel nagu Ida-Virumaa on raske seda meelsust hoida, sellest peab kümne küünega kinni hoidma. Kui hakkavad kahtlused tekkima, tuleb klammerduda sinna, mis
on jäävalt positiivne ja... muusika on seda alati," ütles Tali, kommenteerides ühtlasi samal päeval toimunud võimuvahetust Jõhvis.

Mis edasi? Tali astub peagi Göteborgi sümfoonikute ette ja edasi läheb ta Euroopa kammerorkestriga Šveitsi Luzerni festivalile, kus esitab muu seas Eduard lübina teose.
PSOd kuuleb Eestis jälle novembri keskpaigas.

Tali ise esines Jõhvis ka alles kolmandat korda. Esimest korda dirigeeris ta siin kontserdimaja avamise aastal 2005 Tallinna kammerorkestrit, kus soleeris viiuldaja Sergei Dogadin, kes oli tollal vaid 17aastane. Teisel korral seisis Tali Jõhvis ERSO ees, soleeris Ivari Ilja, kes mängis Chopini klaverikontserti nr 2, ja aasta oli 2012.

PSO lõid Anu ja Kadri Tali Eesti-Soome sümfooniaorkestri nime all 1997. aastal ning see koosnes kahe maa professionaalsetest muusikutest. Praeguseks esineb projektikollektiivis muusikuid rohkem kui kümnest riigist.

TEET KORSTEN